For første gang i 36 år: Ny sangbog i sejlklubben

Forside sangbog

En udgivelse af en ny sangbog hører til de absolutte sjældne begivenheder i Rudkøbing Sejlklub. Det skete til klubbens 50 års jubilæum i 1976, og nu - 36 år efter - sker det igen.

Snakken om en ny sangbog har rumlet mange gange, og det vides også, at et eller flere projekter har været på bedding uden, at de dog er kommet videre.
Nu er der fløjtet afgang, og det i en grad, at en helt ny Rudkøbing Sejlklub-sangbog er gået i trykken og kan søsættes for medlemmerne i forbindelse med standerhejsningen lørdag den 14. april. Og mon ikke sangbogen skal prøvesynges til standerhejsningfesten om aftenen….?

Den nye sangbog er blevet til på initiativ af et par sejlklubmedlemmer. De henvendte sig sidste år til bestyrelsen og kom oven i købet med et forslag til, hvordan det meste af udgiften til trykning m. v. kunne finansieres. Bestyrelsen sagde ja tak, og nu har de udvalgt omkring 50 maritime og lokale sange plus en håndfuld potpourrier. Mange af de gamle og stadig aktuelle kendinge fra den 36 år gamle sangbog er med og adskillige nye er kommet til. Og jo, - et udvalg af Jørn Ole Jensens klassikere er også med, og Lulu Okholm har skrevet et nyt potpourri.

Rudkøbing Sejlklubs nye sangbog er i formatet A5 og med en firefarvet tegning på forsiden fortsættende på bagsiden. Sejlklub-stander og klubnavn i havblå farve pryder alle indersiderne med sangene. Omslaget er i karton og indersider er af papir i høj, svanemærket kvalitet. Siderne er dekoreret diskret af fotografiske vignetter med lokale, maritime motiver. Hele sangbogen er leveret i trykklart materiale til trykkeriet. Bestyrelsen vil efter nærmere retningslinjer forestå uddelingen af sangbogen ved standerhejsningen og i den kommende tid.

De to sangglade bogmagere, Poul Tom, "Rosamunde" og Søren "Bianco", håber selvfølgelig, at den nye sangbog vil animere til sang, når Rudkøbing-sejlere mødes i klubhus, på havnen, om bord eller langt fra hjemmet...

smagsprøve på sangbogen